همانگونه که در بخش تعاریف و واژه ها و همچنین فرایند مدیریت استراتژیک توضیح داده شد ، اولین مرحله در تدوین استراتژی ، تعیین بیانیه ماموریت سازمان می باشد .

بیانیه ماموریت ( فلسفه وجودی سازمان) بر اساس 9 رکن تشکیل دهنده تشریح می گردد .

 

ارکان اصلی تدوین ماموریت

توضیح رکن

مشتریان

مشتریان شرکت چه کسانی هستند ؟

محصولات و خدمات

خدمات و یا محصولات عمده شرکت چیست ؟

بازارها

از نظر جغرافیایی شرکت در کجا رقابت می کند ؟

فن آوری

آیا شرکت از پیشرفته ترین فن آوری ها استفاده می کند ؟

توجه به بقا ، رشد و سودآوری

آیا شرکت برای رشد و سلامت مالی از تعهد لازم برخوردار است ؟

فلسفه

باورها ارزشها و اولویتهای اخلاقی اصلی شرکت چیست ؟

ویژگی ممتاز

شرکت دارای چه مزیت رقابتی و یا شایستگی ممتاز است ؟

توجه به تصور مردم

آیا شرکت نسبت به مسائل اجتماعی ، جامعه و محیطی واکنش مناسب نشان می دهد ؟

توجه به کارکنان

آیا کارکنان به عنوان یک قلم از دارایی با ارزش برای شرکت به حساب می آید ؟

 

 یک نمونه :

بیانیه ماموریت شرکت موتور الکتریک ایران

شرکت موتور الکتریک ایران تولید کننده انواع موتورهای الکتریکی و لوازم خانگی می باشد . این شرکت همچنین در زمینه واردات و صادرات محصولات تولیدی خود و سایر تولید کنندگان داخلی و خارجی اقدام به تجارت در بازارهای داخلی ،  خاور میانه و آسیای میانه می نماید .این شرکت با تکیه و بر توان فنی  و نیروهای آموزش دیده خود و بهبود مستمر در فرایند های عملیاتی و اطلاعاتی سازمان  سعی بر آن دارد تا یکی از بهترین تولید کنندگان و ارائه دهنده مطلوب ترین خدمات باشد .